vaarwel Oostzee - Reisverslag uit Cuxhaven, Duitsland van fedde en dora jong - WaarBenJij.nu vaarwel Oostzee - Reisverslag uit Cuxhaven, Duitsland van fedde en dora jong - WaarBenJij.nu

vaarwel Oostzee

Door: Dora

Blijf op de hoogte en volg fedde en dora

08 Juli 2016 | Duitsland, Cuxhaven

Vaarwel Oostzee.
Dinsdag 5 juli
We worden wakker met zonneschijn. Maar schijn bedriegt, want er is slecht weer op komst.
We vertrekken om 8.30 uur naar Rendsburg dit ligt aan het Kieler Kanaal.
Wanneer we bij de grote sluis komen mogen we er nog niet in. Er moet eerst een groot schip in (beroepsvaartuigen gaan voor) en dan mogen wij.
Voor tien uur varen we al door de sluis richting Rendsburg samen met 2 Nederlanders, een paar Duitsers en een Deen. Al gauw begint het te motregenen en even later te spoelen. Bah. Dit is niet echt vakantieweer!
Om 13.00 uur varen we de haven van Rendsburg in. Dit plaatsje heeft meerdere jachthavens, maar diegene die het dichtst bij het plaatsje ligt vinden wij het leukst.(We waren hier ook al op de heenreis.)
Het weer blijft wisselvallig ook morgen. Daarom besluiten we om hier 2 nachten te blijven liggen. De wind wakkert aan en de Swalker ligt aardig te schommelen.
Ik besluit maar even weer een wasje te gaan draaien maar verdikkeme is die machine bezet. Ja er hadden meer mensen dezelfde gedachten dus!
Bij de 2de poging heb ik meer succes. Aanzetten dat ding en weer terug naar de boot lopen.
Als ik na een uurtje de was er weer uit haal, is de droger weer bezet. Wat een ellende zo in de vakantie  .
Fedde had op een bord gezien dat er een Mediamarkt in Rendsburg is. We crossen het hele buitengebied door in de motregen en ja hoor laten we hem ook nog vinden.
Wat ons hier opvalt:
Fietspaden zijn hier een ramp. Ineens houden ze op en moet je bij een voetgangerslicht oversteken.
Ook het vuilnis wordt anders opgehaald. We zien wel containers bij de weg staan , maar daarnaast staan ook doorzichtige plastic zakken met daarin papier, plastic en blik.

Woensdag 6 juli
De hele dag waait het hard en regent het. Kortom geen weer om erop uit te trekken. ’s Middags is het even droog en ga ik maar even boodschappen doen. De supermarkt is hier niet ver vandaan gelukkig.
Later op de middag klaart het een beetje op en gaan we nog even fietsen. We fietsen langs het Kieler Kanaal en komen we bij de brug van Rendsburg. Normaal “vaart”er een hangende veerpont over het kanaal, maar deze was defect. Dit hadden we op de heenreis al vernomen. Op het bord kunnen we de reden lezen waarom de pont niet meer in werking is. In januari van dit jaar is de pont in botsing gekomen met een kustvaarder en raakte hierbij zwaar beschadigd. Hij wordt nu gerepareerd. Het verkeer moet nu gebruik maken van een andere pont verderop.
Om een uur of 8 klaart het weer verder op en gaat de wind wat liggen….
Morgen varen we het Kieler Kanaal uit en gaan we richting…….
Nu kijken we voetbal op onze eigen t.v. de EK wedstrijd halve finale Portugal-Wales.
Donderdag 7 juli
Na het ontbijt en getankt te hebben varen we om 9.45 uur weer naar het Kieler Kanaal. Wanneer we op de kruising komen mogen we niet doorvaren. Er branden 3 rode lichten op het Kanaal. We moeten wachten op een brede sleper. Na zo’n 40 minuten kunnen we weer doorvaren. Om beurten sturen we. Het is redelijk weer, zon en wolken wisselen elkaar af.
Wanneer we bij de sluis van Brunsbüttel komen hoeven we niet te wachten. We meren allemaal aan stuurboordzijde (=rechts) aan. De stootwillen moeten hier op de waterlijn liggen. Als je eraf bent geweest om de lijnen door het bevestigingsoog te doen, heb je moeite om weer op de boot te komen. Gelukkig heb ik een man die sterk is en me weer aan boord hijst .
Wanneer we om even over 4en door de sluis gaan hebben we nog een half uur tegenstroom.
Moterend komen we om 18.45 uur in Cuxhaven aan. Het is hier lekker weer en we kunnen nog buiten eten.
’s Avonds kijken we naar de EK voetbalwedstrijd Duitsland-Frankrijk. Wanneer Frankrijk via een penalty op 1-0 voorsprong komt, horen we aan de overkant vanaf een Franse boot een toetergeluid.
De Fransman ging helemaal uit zijn dak toen ze ook nog gewonnen hadden .
’s Nachts worden we een paar keer wakker doordat de Swalker flink schommelde. Er voer weer een groot schip langs en dan kun je dit in de haven merken.
Vrijdag 8 juli
We varen vandaag niet. De weersberichten zijn niet gunstig. Het is hier in de haven een komen en gaan van boten. Vanaf een uur of 12 wordt er slecht weer verwacht. De meeste boten die nu nog uitvaren gaan naar Brunsbüttel en pikken de stroom nog mee.
Op de steiger maak ik een praatje met mensen uit Akkrum. Vanwege het weer laten ze de boot in Brunsbüttel liggen. Ze hebben nog 1 week vakantie, maar gaan eerst naar huis. Worden door het thuisfront opgehaald met de auto, die er zo’n 3 uren over doet om hier te komen.
Later wordt de boot weer terug gevaren naar thuishaven Makkum.
Daar hun boot diep steekt (2 meter) zijn zij genoodzaakt over de zee terug te varen. Wij kunnen nog over de Wadden terug, wat rustiger is.
Wat me tegenvalt in deze haven dat er maar 1 wasmachine en 1 droger is. Er is ook geen kraan en wasbak om er even een handwasje in te doen. Gelukkig tref ik het, want de wasmachine en droger zijn vrij. En dat in zo’n haven waar je soms dagen ligt te wachten voordat je weer weg kunt.
Vlakbij de haven ligt een vrachtschip voor onderhoud. Via een trap kun je hem van dichtbij bekijken, je mag er echter niet op. Het was erg interessant!
Vanaf 1 uur regent het, maar we vermaken ons wel met lezen, handwerken, puzzelen…….
Kunnen we morgen weer varen?

• 08 Juli 2016 - 16:17

Hanneke Kooyker:

Hallo,
    Weer een mooi verslag, heel jammer van dat vervelende weer!!
    Morgen wordt het wel wat beter, zeggen ze.
    Wij zijn nog niet weer bij de boot geweest.
    Nog een week en dan hebben wij ook vakantie.....
    Nog veel plezier en hopelijk nog goed weer!!!

• 08 Juli 2016 - 20:48

Tineke:

Hallo,
    Jammer van het weer, weer hele leuke verhalen. Gezellig om je verhalen te lezen. Hopelijk wordt het nog mooi weer. Heel veel plezier nog.

Eddy en Tineke

• 09 Juli 2016 - 18:53

Auke En Hotske:

Bedankt voor je mooie verhaal en hopelijk komt er goed weer om verder te gaan !