vaarwel Denemarken..... - Reisverslag uit Laboe, Duitsland van fedde en dora jong - WaarBenJij.nu vaarwel Denemarken..... - Reisverslag uit Laboe, Duitsland van fedde en dora jong - WaarBenJij.nu

vaarwel Denemarken.....

Door: Dora

Blijf op de hoogte en volg fedde en dora

03 Juli 2016 | Duitsland, Laboe

Woensdag 29 juni
Zo mooi het gisteren was, zulk slecht weer is het vandaag. Er staat weer een stevige wind en dat terwijl we vandaag weer willen varen!
Om 11 uur is het gelukkig weer droog.
Na even te hebben gegeten en de laatste foto’s op onze blog te hebben gezet, gaan we.
We varen door de Flensburger Fjord naar Flensburg. Aan de ene kant ligt Denemarken en aan de andere kant Duitsland Na eerst veel deining te hebben gehad, hebben we er hier in de Fjord geen last meer van.
Eerst moeten we moteren, daarna zeilen en dan weer moterzeilen. We zien hier weer een heel andere omgeving n.l. veel bossen en heuvels.
Wij denken altijd dat kinderen het leuk vinden om een eendje aan een lijntje achter de boot te laten zwemmen, maar niets is minder waar. We kwamen 2 mannen op 2 verschillende boten tegen die dit ook hadden . Het was erg lachwekkend.
Om 3 uur leggen we aan in de haven van Flensburg. Er is net nog 1 plekje vrij, dus we treffen het weer. We liggen hier vlakbij het centrum.
Wanneer de boot goed ligt, ga ik naar de havenmeester. We krijgen hier weer een pasje, de havenmeester zet er uit zichzelf saldo op  . De stroom en douche moet je hiervan betalen en de deur van de steiger krijg je hiermee open.
Na de koffie gaan we het centrum in. Wat een winkels, dit zijn we niet meer gewend!
We shoppen bij Karstadt en ik kan Fedde overhalen om toch eindelijk eens een paar nieuwe schoenen te kopen. Als ik bij de schoenen staan kan ik hem niet meer vinden. Ineens zie ik hem en hij wenkt me. Heeft hij zelf een paar schoenen uitgezocht en nog leuke ook  .
Na nog een paar kleine dingen gekocht te hebben wandelen we langs de toeristeninformation (VVV)
we nemen wat folders mee van de stad. Hier staan ook wandelroutes door de stad in.
Wat ons opvalt is dat hier veel bakkerswinkeltjes zijn, in tegenstelling van wat we in Denemarken hebben gezien.
Dichtbij de jachthaven loopt een boulevard. Je ziet veel mensen voorbij lopen. De jongeren gaan op de vlonders zitten met hun vaak meegebrachte eten en drinken en zitten hier gezellig bij elkaar.
Er is hier een apart vissershaventje. Door de geopende deur kunnen we een kijkje nemen. We zien allemaal kleine bootjes en netten en een zelfgemaakte bar.
Bij de boot gekomen praten we even met de buurman. Zij komen uit Zwitserland en liggen met hun moterboot “de goede fee”in een haven in Nederland. Ze zijn van april-november op het water te vinden, hoeven niet meer te werken. De man verstond goed Nederlands en zelf sprak hij het ook een beetje.

Donderdag 30 juni
Vannacht heeft het erg geregend en als we opstaan regent het nog. We beginnen dus maar rustig aan.
Midden op de middag gaan we naar buiten en nemen de paraplu mee. Al gauw wordt het droog.
We wandelen zo’n 2 uren langs de wandelroute door de stad. Na het eten wandelen we de 2de route ook weer 2 uren. We komen door parken, een oude begraafplaats, langs mooie vergezichten en paadjes heuvel op, heuvel af. We voelen onze voeten best wanneer we weer terug zijn.
Vrijdag 1 juni
Oef, mijn voeten en kuiten doen zeer .
Kleinzoon Finn wordt vandaag 3 jaar. Morgen wordt het gevierd, maar dit jaar kunnen we er niet bij zijn.
De dag begint weer met regen. Maar we besluiten toch weer te varen. Het is weer wisselvallig weer.
In de motregen varen we de haven uit en al gauw rollen we de Genua (voorzeil) uit. We moeten nog zo ‘n 3 uren varen eer we de Fjord weer uit zijn. Onderweg ankeren we even om te eten.
Voor we de bocht omgaan wuiven we nog even naar Denemarken, want we moeten nu echt aan de terugreis beginnen. Het was mooi daar.
Het Deense gastenvlaggetje wordt gestreken en vervangen door het Duitse. Onderweg nog steeds regen en veel wind.
We varen op de Schlei voorbij jachthaven Maasholm,, waar we de heenreis ook gelegen hebben en meren om 17.30 uur in de haven van Kappeln aan. We hebben een prachtig plekje vlakbij de boulevard, bakker, restaurants en de winkels. Ik heb meteen maar broodjes en wat lekkers meegenomen . We zijn best wel moe nu.
Na het eten heb ik even een ommetje gemaakt, Fedde blijft lekker liggen op de bank.
Hanneke en Gerrit, er is hier keuze genoeg om hier uit eten te gaan. Wat een eettentjes zeg!
Zaterdag 2 juli
Wat een regen weer vannacht!
Het is nu even droog en ik zit lekker buiten te ontbijten , terwijl voor mijn ogen allemaal bootjes wegvaren. Fedde ligt nog lekker op bed.
Een praatje gemaakt de vriendelijke Duitse buurvrouw op de boot naast ons.
Daar de stroom ineens uitviel gaat Fedde kijken waar dit aan ligt. De scheidingstransformator blijkt stuk te zijn. Er is een onderdeel verbrand, iets wat Fedde wel kan maken . We zijn het centrum i in geweest , (ook hier sluiten veel winkels al om 2 uur)maar het onderdeel is hier niet te krijgen. Bij de boot gekomen lost Fedde dit probleem provisorisch op, zodat we ons eerst weer kunnen redden.
Het weer klaart op en de korte broek kan weer aan.
We skypen met Bart en Jansje en kleinzoon Finn die vandaag zijn verjaardag viert en krijgen de jongste aanwinst van de familie (Sil) ook nog even voor de camera . Wat is hij al weer veranderd! Toen we weggingen was hij 3 weken oud en nu alweer 8. Ook zien we Carina en Elise nog even. Zij kwamen net op verjaardagsvisite.
Het is hier een gezellige boel. Langs de boulevard lopen veel mensen die bootjes bekijken en wij bekijken hen .
Na het avondeten wandelen we een tijdje langs de rivier de Schlei en komen we bij een haventje dat ingericht is als Zeeschepenmuseum. Er liggen hier oude schepen waar je langs kan lopen. We gaan door het dorp terug.
Daarna kijken we naar de EK kwartfinale voetbalwedstrijd Duitsland-Italië en wanneer Duitsland gewonnen heeft hoor je hier allemaal toeters in de haven.
Zondag 3 juli
Weer veel regen vannacht. Houdt dit nou nooit weer op? Na het weerbericht te hebben uitgeluisterd besluiten we om nog niet uit te varen. Er wordt onweer voorspeld.
Om 12 uur besluiten we om te gaan nadat regenradar laat zien dat de buien hier niet meer langs komen. Onderweg hebben we last van veel windrukken maar het is te doen. Wanneer we naar de prachtige wolkenlucht kijken kunnen we er verschillende vormen in ontdekken. Ze veranderen steeds. Erg mooi.
Wanneer we om 18.00 uur moe de jachthaven van Laboe invaren is het zoeken naar een vrije aanlegplaats. Als de bordjes op rood staan mogen we van de plek geen gebruik maken. Wanneer we eindelijk een plekje vinden hangt hier geen bordje. Snel bij de havenmeester gevraagd of we hier mogen blijven liggen. Dit mag niet maar we krijgen we een andere plaats toegewezen waar we wel 2 nachten mogen blijven liggen. Gelukkig.
's Avonds kijken we naar de EK voetbalwedstrijd IJsland-Frankrijk.

Maandag 4 juli.
We melden ons bij de havenmeester voor 2 nachten.
De dag begint weer met regen maar als het 's middags opklaart gaan we erop uit.
We lopen langs de boulevard en zien veel bootjes en boten. Op de Oostzee zien we de hele grote vlakbij langs varen.
We bezichtigen een onderzeeër. Deze is in de 2de wereldoorlog nog in gebruik geweest door de Duitsers maar nu niet meer. (Hij stond trouwens op het droge en was onklaar gemaakt). Je kunt je niet voorstellen dat men hier met 56 mannen in geleefd hebben.
We zoeken een supermarkt op, doen wat boodschappen en luieren lekker in de kuip. Daarna zijn we uit eten geweest in het restaurant van de haven met het uitzicht op de Oostzee.
Morgen verlaten we de Oostzee en gaan het Kieler Kanaal weer in.