Wat is Denemarken toch mooi.... - Reisverslag uit Sønderborg, Denemarken van fedde en dora jong - WaarBenJij.nu Wat is Denemarken toch mooi.... - Reisverslag uit Sønderborg, Denemarken van fedde en dora jong - WaarBenJij.nu

Wat is Denemarken toch mooi....

Door: Dora

Blijf op de hoogte en volg fedde en dora

28 Juni 2016 | Denemarken, Sønderborg

Vervolg vrijdag 24 juni
Vanmiddag zijn we een heel eind naar de vuurtoren gelopen, langs kleine strandjes. Als we bijna bij de boot zijn begint het te regenen. Het voorspelde onweer blijft gelukkig uit. We staan dan nog even met mensen te praten die uit Sneek blijken te komen. Wat is de wereld toch klein!
Rond etenstijd schijnt de zon weer.
Je kunt merken dat het weekend is, want de haven stroomt vol.
Na het eten krijg ik Fedde zover dat hij nog even mee gaat wandelen, maar hij heeft geluk want het begint te gieten. 
Zaterdag 25 juni
Onweersbuien op komst. Na veel wikken en wegen vertrekken we om 9.20 uur richting Sønderborg. Onderweg is er op het water een schietgebied van de militairen. Er brandt op de kant een wit knipperlicht, dit betekent dat je daar niet mag varen. Fedde kijkt in het begeleidend boekje van de kaart en vindt een telefoonnummer dat je kan bellen als je vragen hierover hebt. We mogen door het grote schietgebied varen het kleine schietgebied is verboden voor ons.
Ondertussen begint het te regenen, maar het onweer gaat weer om ons heen gelukkig. Ook geen windrukken van windkracht 9 zoals voorspeld!
Als het na een poosje weer droog is, ankeren we even in de Alssund om te gaan eten. We zien ondertussen 5 bruinvissen zwemmen. Het blijft een mooi gezicht.
Om in Sønderborg te komen moeten we nu door een brug. We moeten wachten, want hij gaat maar 2 keer per uur open.
De eerste indruk van Sønderborg is prachtig. We zien veel oude gebouwen en varen langs een slot, die we laten nog zullen bezoeken.
We vinden een plekje in de jachthaven waar we de volgende dag weer weg moeten. De ligplaats is dan weer voor de vaste ligger.
De buien zijn nog niet voorbij……
Daar we eigenlijk boodschappen moeten doen vraag ik een Deen waar de supermarkt is. In keurig Engels legt hij mij dit uit. Hij loopt nog in zijn korte broek met een te kort t shirt en ieder keer als hij voorover buigt zie ik zijn bilnaad 
Fedde zet onze vouwfietsen ondertussen in elkaar, maar we gebruiken ze vandaag niet, want de regen stopt pas om 19.00 uur. We gaan morgen maar boodschappen doen. (tenminste als de supermarkt op zondag open is).
Zondag 26 juni
Vanmorgen moesten we de boot verleggen, want vanaf 12.00 uur konden de mensen terug komen die dit plek vast huren.
Achter ons gaan 2 boten weg die aan de langsteiger liggen, dus maken wij ons ook klaar om de boot te verleggen. Er staat een straffe wind en er is weinig ruimte om te keren. Door de wind komt de punt van de boot tegen een paal aan en ramt ons rode voorlicht. Oeps! Het positieve is dat we in ieder geval op in “daalders plakje” liggen.
We stappen op de fiets en gaan boodschappen doen. We zien weer een Kvickly winkel (zo’n soort Maxis) en brengen de boodschappen eerst nar de boot. Even wat gedronken en toen de stad wat verkent. Er zijn hier veel oude gebouwen en mooie uitzichten.
Na het eten loop ik nog even langs de boten en dan nog even internetten.
Wat is dit toch een mooie uitvinding. Zit ik even op facebook, kom ik daar mijn zus Marijke “tegen”die anders niet zo van reageren op facebook houdt. Leuk om even te babbelen.
Maandag 27 juni
De dag begint met zon en wolken, dus de korte broek maar weer aan. Als we in de kuip zitten te koffiedrinken komt er een boot de haven binnen varen met de naam “Happy Dora” dat is leuk.
Tegenover ons ligt een boot die Cleodora heet. Zou dit toeval zijn?
Na de koffie gaan we naar de watersportwinkel hier in de haven. Kijken of we daar een nieuwe lamp kunnen kopen. Dit is gelukt gelukkig!
Na de lunch stappen we op de fiets en fietsen we zo’n 2 ½ uur een gedeelte van de “Route der Gendarmstien”
Van 1920-1958 werd op deze route 74 km lang) de wateren tussen Duitsland en Denemarken door soldaten bewaakt en de scheepvaart gecontroleerd op smokkelwaar. Ieder had zijn eigenplek om te bewaken en alles ging te voet. Later werd de bewaking overgenomen door de douane en politie.
Daar op deze route veel heuvels zijn en we dus flink door moeten trappen wil ik eindelijk wel even stoppen. “Oké, zegt Fedde bij het eerst volgende bankje stoppen we”. Hij stapt af en gaat lekker op het bankje zitten en als ik ernaast wil gaan zitten zie ik allemaal grote mieren lopen. Op de grond lopen wel duizend van de beesten. Ieuw!! De hele terugreis voelden we ze al in onze kleren zitten. Bij de boot gekomen kloppen we al onze kleren uit, maar er zat gelukkig niet 1 in.
Fedde maakt het navigatielicht en daarna begint het weer te regenen. Een hele dikke bui en daarna is het weer droog.
Twee zwanen komen langs zwemmen met 4 grijze wollige jongen tussen hen in…..
Dinsdag 28 juni
De dag begint met zon. Eerst maar even douchen. In andere havens had ieder een aparte douchecel, hier moet je met z’n 3en in eenzelfde ruimte douchen en er is 1 aparte douchecel. Je raadt zeker wel waar ik in ging.
Vanmiddag zijn we naar Sønderborg Slot geweest. Vroeger werd dit slot ook gebruikt voor controle van de scheepvaart en het achterland. Dit was nu als museum ingericht. Je kon hier goed de geschiedenis van deze streek bekijken.
Na het eten zijn we op de fiets gestapt en naar een molen gefietst die boven op de heuvel staat. Van hieruit heb je een prachtig uitzicht over het water.
Deze molen stond dichtbij een schans die gebruikt werd in de oorlog in 1864.
Daarna zijn we over dezelfde brug gefietst waar we een paar dagen hiervoor door zijn gevaren. Grappig.
We zien weer bruinvissen zwemmen in het kalme water.  .
Morgen nemen we afscheid van deze mooie omgeving en varen weer verder….

• 29 Juni 2016 - 02:29

Rene:

Ha Fedde en Dora leuk de reisverslagen te lezen, in de nachtdienst (kon ik net even tijd voor vrijmaken....)
    Wens jullie nog een fijne vakantie toe vanuit Heerenveen....druk in de nachtdienst!!

Groetnis,

Rene en uiteraard de rest van ploeg B.

• 29 Juni 2016 - 20:30

Tineke Bosman:

Hoi, Fedde en Dora.
    Leuk al die verhalen, jullie beleven heel wat. Zie er al weer naar uit om het komende verhaal weer te lezen. Gr Eddy en Tineke