We gaanrichting het eiland Fünen - Reisverslag uit Nyborg, Denemarken van fedde en dora jong - WaarBenJij.nu We gaanrichting het eiland Fünen - Reisverslag uit Nyborg, Denemarken van fedde en dora jong - WaarBenJij.nu

We gaanrichting het eiland Fünen

Door: Dora

Blijf op de hoogte en volg fedde en dora

15 Juni 2016 | Denemarken, Nyborg

Maandag 13 juni
Wat een vies weer, regen en windkracht 5. We hebben het hier wel bekeken en om 10.00 uur verlaten we de haven richting Svendborg op het eiland Fünen.
De wind viel achteraf wel mee alleen door de regen hadden we slecht zicht.
Onderweg liggen er links en rechts allemaal eilandjes, de ene klein, de andere wat groter. Sommigen onbewoond, anderen bewoond .
Om 13.15 uur komen we aan in Svendborg. We kunnen aan een langsteiger aanleggen vlakbij het centrum. De kwallen zwemmen lekker om onze boot.
Een sticker voor te overnachten moet je via een automaat kopen en voor douche en w.c. moet je een pasje kopen. Deze kun je opwaarderen, dit geldt ook voor stroom en water.
In Denemarken staan aan de kant van de weg allemaal kraampjes waar je aardappelen, aardbeien of jam kunt kopen. Meestal zie je er Deense vlaggetjes bij hangen. Je kunt jezelf redden. Het is een kwestie van vertrouwen.
Het kan zijn dat je in de haven boten tegen komt die je al eens eerder gezien hebt. Varen waarschijnlijk dezelfde route  .
In onze haven ligt een Duitse boot met de naam : Keen Tied. Ik weet niet of hij veel vaart met deze boot waarschijnlijk geen tijd 
Kinderen en volwassenen dragen hier een fietshelm. Er zijn veel heuvels en afdalingen dus mag dit ook wel. Je krijgt hier wel stevige kuiten denk ik.
Dinsdag 14 juni
Het is vandaag weer wasdag. Nu is het beddengoed aan de beurt.
Gelukkig is hier een wasmachine en droger dus gemakkelijk. Een handwasje doe ik weer in de Tupperware emmer van Hanneke. Vinden we vanavond wel weer. We gaan de omgeving ontdekken op de vouwfietsen. Onderweg merken we op dat er in Svendborg heel veel bungalows staan. We stoppen onderweg aan de waterkant om even wat te drinken. Er liggen hier veel kleine bootjes in de haventjes. Als er een veerboot aankomt dansen de kleine bootjes vanwege de hoge golfslag erg op en neer. Het zal je boot maar wezen.
Hiernaar gaan we naar een grote supermarkt (een soort Maxis). We zagen hier een hele grote pizza met chorizo. Nog nooit gegeten en we besluiten de gok te wagen en deze in onze oven aan boord te bereiden. Met deze pizza onder de klem van het pakjesdrager fietsen we naar de boot. Laat deze nu heerlijk smaken!! Dus wat een (ex) boer niet kan dat eet hij niet, gaat voor Fedde niet op.
Woensdag 15 juni
We maken ons klaar om te vertrekken. Eten, vuilnis wegbrengen, water tanken
op naar Nyborg. Om 8.40 u vertrekken we uit de haven. Daar er niet veel wind staat moeten we weer moteren. Voordat we weggaan luisteren we altijd naar het weerbericht. De verwachting voor vandaag is dat er vanmiddag onweer zal komen. We houden de lucht in de gaten. Het was erg heiig op het water. Zicht minder dan 10 km dus doen we de navigatielichten aan. De hele dag kunnen we wel in de zwemkleren zitten. We stonden nog in dubio om nog verder te varen maar de lucht betrok en het zicht werd er niet beter op dus varen we naar Nyborg. We hebben een prachtig plekje alweer vlakbij het centrum .Deze haven is niet zo lang geleden aangelegd. Nu was het er rustig maar ik denk dat het er zomers erg druk is. Er was een soort boulevard aangelegd met een snackbar, restaurant en hoogbouw. Erg gezellig aangekleed.
Na het eten ga ik op zoek naar een supermarkt. Aangezien we hierna een paar dagen niet in een grote plaats komen, besluiten we toch maar om nog wat meer in te slaan. Sjouw ik het halve centrum door, geen supermarkt te vinden. Dan toch maar even vragen, blijkt dat deze dicht bij de boot is. Ondertussen kom ik 3 mensen tegen waarvan er 1 mij een roos geeft. Dat is lief denk ik en zeg “Thanks”. Begint in het Deens te praten maar ik maak hem duidelijk dat ik hem niet versta. “O you speak English?”Begint dan in het Engels te praten en wil dus geld voor zijn gehandicapte broer. Ja dag daar begin ik niet aan en heb hem de roos weer terug gegeven. Zo zie je maar weer, oppassen geblazen. Ik mijn beurs pakken en zij er mee vandoor. Nou mooi niet.
Bij de supermarkt aangekomen wil ik een winkelwagen pakken , maar ja welke munt moet hierin. Maar weer even vragen aan een Deense mevrouw. Die verteld het me met alle plezier.
Fedde haalt voor de zekerheid nog maar wat diesel op. Naar het tankstation op de vouwfiets en de jerrycan achterop en dit dus 2 keer, terwijl je even verderop in de haven kunt tanken. Ach ja je moet toch wat te doen hebben tijdens je vakantie.
In Denemarken heb je zelfs kleingeld waar een gat in zit. Je kunt er een ketting van maken. Wat kun je nog veel van al dat kleingeld kopen zeg.
Morgen varen we verder………

  • 16 Juni 2016 - 09:34

    Tine Bos:

    Het klinkt allemaal heerlijk, merk wel dat jullie genieten! Nog niet op elkaar uitgekeken? Wij zijn op dit moment thuis, 2bbques de komende weken, gaan waarschijnlijk 26 juni weer naar de boot. Hebben 2 weken prachtig weer gehad, nu thuis is het helemaal niks, veel regen. Maar we zijn weer sociaal bezig. En natuurlijk veel voetbal voor Durk, dan verveelt hij zich niet. Tot horens en blijven genieten, groetjes Tine en Durk

  • 16 Juni 2016 - 19:53

    Marjorie:

    Veel plezier en groetjes van Evert & Marjorie

  • 16 Juni 2016 - 20:54

    Gea:

    Prachtig hoor, jullie reisverslag.
    Wat een belevenis, zo'n mooie bootreis. Jullie beleven van alles! Veel plezier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

fedde en dora

Hallo allemaal. Zoals velen van jullie wel weten zijn wij al een paar jaar van plan om eens een grotere reis te maken met onze boot "Swalker". Deze zomer hebben we de knop doorgehakt en vertrekken eind mei richting Denemarken voor bijna 2 maanden. Iedereen die dit leuk vindt kan ons op deze site volgen.

Actief sinds 13 Mei 2016
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 11992

Voorgaande reizen:

13 Mei 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

13 Mei 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

13 Mei 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

13 Mei 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

13 Mei 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

30 Mei 2016 - 31 Juli 2016

Onze eerste grotereis

Landen bezocht: