Yes we zijn in Denemarken - Reisverslag uit Marstal, Denemarken van fedde en dora jong - WaarBenJij.nu Yes we zijn in Denemarken - Reisverslag uit Marstal, Denemarken van fedde en dora jong - WaarBenJij.nu

Yes we zijn in Denemarken

Door: Dora

Blijf op de hoogte en volg fedde en dora

12 Juni 2016 | Denemarken, Marstal

Do. 9juni.
9.00 uur We varen weer. Eerst gaan we tanken, dit kan in de haven.
Als we bij de sluizen van Holtenau aankomen, dit is het einde van het Kieler Kanaal, zijn we net te laat. De deur gaat dicht.
Na een tijdje wachten mogen we in de andere sluis. Normaal moet je betalen, maar om een of andere reden hoefde het vandaag niet. Een mazzeltje dus!!!
Als de sluisdeuren weer opengaan zien we een breed water voor ons. De Kieler Bocht. Ook nu moeten we weer moterzeilen( dit is zeilen met de moter aan). Daar de voorspelling is dat de wind flink zal toenemen, willen we opschieten.
Om 17.15 uur komen we in Maasholt aan. Deze haven ligt aan de rivier de Schlei.
Maasholt zelf is een klein plaatsje met wat vis- en ijswinkels, een bakker en nog wat restaurants. Je kunt er prachtig wandelen langs het water.
Daar de weerberichten niet goed zijn blijven we nog een dag liggen.
’s Middags is het in het kleine haventje een drukte van belang. Er schijnt een zeilboot vast te zitten en de reddingsboot probeert hem los te trekken.
Er komt niet veel regen en als het weer droog is maken we een ommetje langs het water. Een oude man wil ons wel even op de foto zetten en hij is ook nog gelukt. :D
We hebben even 2 nieuwe huisdieren. Het zijn 2 zeemeeuwen en ik doop ze maar Karel en Kareltje, die zich prima vermaken op onze zonnepanelen en alles eronder schijten.
De volgende morgen waren ze weer gevlogen.
zat. 11 juni
We vertrekken naar het eiland Aero in Denemarken en kunnen alweer moteren. Later kunnen we toch zeilen en later moterzeilen. Wanneer we de Deense grens passeren hijsen we het Deense gastenvlagje. De zon schijnt zo nu en dan en het is fris.
Wanneer we de haven van Marstal binnenvaren is het een drukte van belang. We kunnen gelukkig nog een plek vinden in een ruime box. Als we horen dat de havenmeester op de steiger komt om liggeld te innen, gaan we vlug naar het centrum om kronen te pinnen.
De winkelstraat ligt er al verlaten bij. Je merkt dat het hoogseizoen hier nog moet beginnen. Kleine nauwe straatjes met huizen in allerlei kleuren en kinderhoofdjes op de grond. Voor de huizen groeien stokrozen en er zijn geen tuintjes. Als we net terug zijn komt de havenmeester er al aan. Het is mooi weer en vele mensen zitten op de kant te bbqen. Er zijn hier aparte plekken voor, want je mag dat niet op de boot of steiger doen.
Later zijn alle ligplaatsn bezet. Het schijnt dat hier een grote groep zeilboten ligt die aan de wedstrijd Rondje Aero meedoet.
zon.12 juni .
Zo lig je in een bomvolle haven, zo ineens loopt hij leeg. De zeilboten die aan de wedstrijd meedoen varen de haven uit richting Kiel. Aan het begin van de haven kan je ze zien gaan. Het is een mooi gezicht.
Fedde en ik besluiten om vandaag op de vouwfietsen naar Aeroskobing te gaan. Deze haven ligt zo’n 12 kilometer verderop. (In Denemarken hebben veel plaatsen met een o een /er doorheen en de Ae aan elkaar vast, maar deze toetsen zitten niet op het toetsenbord. :D).
In Aeroskobing heb je veel smalle straatjes en veel huizen staan onder monumentenzorg. Voor een belangrijk deel zijn dit woningen van schippers op de grote zeilvaart van weleer. Sommigen staan zo scheef dat het je verbaasd dat ze nog blijven staan en hebben hier ook in allerlei kleuren. Het lijkt wel of ze alles restjes verf hebben opgemaakt.
Bij de haven kopen we een patatje, met erg veel zeezout erop en een visje. Het smaakt echter niet zo lekker als bij ons thuis.
Op de terugweg gaan we nog even naar de supermarkt die hier wel open is. Met een brood onder de
pakjesdrager en wat boodschappen in de tas fietsen we via fietsroute 92 terug naar Marstal. Deze route voert ons door kleine dorpjes, mooie natuur met veel velden met rogge, klaprozen en koolzaadvelden met korenbloemen, veel heuvels en mooie uitzichten.
De tuinen zijn keurig verzorgd, het gras is erg geel. Ook hier huisjes in allerlei kleuren.
Ineens zien we een ree met jong . Helaas schrikt deze van ons en rent weg. Het jong blijft laag liggen in het hoge gras en we zien het niet. Jammer net te laat om een foto te maken.
Morgen vertrekken we naar Svendborg op het eiland Funen.

• 12 Juni 2016 - 21:36

Tine Bos :

Het ziet er weer gezellig uit, zo te lezen genieten jullie. Wij zijn vandaag weer naar huis gegaan, geven de hele week slecht weer, wel met pijn in ons hart, het was prachtig de afgelopen twee weken,we hebben genoten! Niets mooier dan het voorjaar! Groetjes Tine en Durk