Weer thuis - Reisverslag uit Tjalleberd, Nederland van fedde en dora jong - WaarBenJij.nu Weer thuis - Reisverslag uit Tjalleberd, Nederland van fedde en dora jong - WaarBenJij.nu

Weer thuis

Door: Dora

Blijf op de hoogte en volg fedde en dora

18 Juli 2016 | Nederland, Tjalleberd

Donderdag 14 juli
De dag begint met zon en wolken. Daar er weer harde wind wordt verwacht varen we om 10.30 uur via de sluis en de staande mastroute naar Groningen toe.
We zien hier een heel ander landschap dan we de laatste weken gewend waren.
Het vlakke land, veel boerderijen en paarden, koeien en schapen in de wei en we moeten weer door bruggen varen.
Wanneer we om 14.00 uur aanmeren in de jachthaven dichtbij het centrum van Groningen hebben we wel een bakje koffie verdiend vinden wij. Voor de borrel is het nog een beetje te vroeg.
Als we in de kuip zitten komen er 2 Nederlandse boten voorbij varen die samen met ons in Cuxhaven lagen. Zij waren gistermorgen pas van Cuxhaven naar Borkum gevaren en vanmorgen ook de staande mastroute genomen.
We hebben daarna de bijboot gepakt en zijn gaan rondvaren door de grachten van Groningen. Je weet niet wat je ziet. Wat een woonboten, mooie maar ook hele oude vieze boten.
Na het eten wandelen we naar het centrum. Het is vanavond koopavond dus een gezellige boel.
Vrijdag 15 juli
Om 9 uur varen we in konvooi door Groningen. Na 18 bruggen en 1 sluis , na 2 ½ uur, zijn we de stad uit. Voor de brug van Roode Haan moeten we wachten. Er zijn problemen met de brug en er moet een monteur bijkomen. Het valt mee, want na ½ uur wachten kunnen we weer verder varen.
Na 22 bruggen en 2 sluizen varen we om 16.45 uur het Lauwersmeer op. Een prachtig natuurgebied waar dieren in het wild lopen. Je hebt hier prachtige plekjes waar je kunt liggen, maar je lag hier erg op de wind. Dus varen we maar door.
Als we om 18.00 uur in Dokkum zijn hebben we 28 bruggen en 3 sluizen gehad. Er is nog net een plekje langs de steiger voor ons.
We kunnen in de kuip eten en ondertussen komt de havenmeester langs met de mededeling dat het vanavond koopavond is. Hij kijkt Fedde aan en zegt: “Of mei ik dat net sizze, kost wol wer jild.”
Ik ga toch even naar het centrum, want anders is het wel wat sneu voor de havenmeester. In het centrum is het gezellig . Er speelt een bandje dat live optreedt, het klinkt erg leuk.
Zaterdag 16 juli
Om 9.30 uur vertrekken we uit Dokkum. We kunnen door alle bruggen, behalve de laatste niet. Hier moeten we een uur wachten, want het is pauze. Vlakbij staat een viskar dus haal ik maar even een gebakken visje.
Ik ben niet de enige. Voor mij loopt een vrouw die voor ons met de boot ligt en we raken aan de praat. Zij komen uit Terkaple en zijn ook naar Denemarken geweest.
Nadat de vis op is (hij smaakte heerlijk trouwens) kunnen we door de brug en meren aan in de Prinsentuin in Leeuwarden. We hebben een mooi plekje, alleen het nadeel hier is dat je op en af moet stappen in het natte gras en je hele boot smerig wordt.
In de buurt is een Jumbo dus gauw maar even wat boodschappen gedaan, want straks komen Gerrit en Hanneke op visite. Gezellig bij gekletst en met z’n allen uit eten geweest in restaurant “de Koperen tuin.” Het gaat motregenen.
Zondag 17 juli
De zon schijnt, het beloofd een prachtige dag te worden.
We maken ons klaar voor een dagje varen met Annie, Carina, Nica en Elise. Ze worden door Tijn gebracht en door Jesse in Harlingen weer opgehaald.
Het was inderdaad een mooie vaardag. Fedde en ik hebben erg genoten van de kleine- en grote meisjes. Op zo’n dag leer je weer door de ogen van een kind te kijken.
Elise moest eigenlijk slapen maar had hier blijkbaar geen zin in. ’s Middags lukt het Annie toch om haar in slaap te krijgen.
Nica vond het prachtig op de boot, wilde graag op en om de boot lopen maar moest dan wel het zwemvest om. “Pake als het licht van de brug op groen staat mag je doorvaren.”
Wanneer we de haven van Harlingen binnenvaren zoeken we een plekje langs de kant. In deze haven heb je met eb en vloed te maken . Aan de ene kant liggen beweegbare steigers, maar aan de kant waar wij konden liggen niet. Je moet met de lengte van de touwen goed rekening mee houden dat je op en neer gaat.
Fedde maakt de bijboot los en dan gaat hij met Annie, Nica en Elise de haven rondvaren. De meisjes vinden het prachtig.
Daarna gaan we patat en ijsjes eten heerlijk.
Nog even wandelen met de kleintjes en dan worden ze weer opgehaald door Jesse.
Inmiddels ligt de haven vrij vol, aan onze Swalker liggen 2 boten vast.
Het was een heerlijke avond om nog even in de kuip te zitten, een praatje te maken met de buurmannen die met z’n vieren 2 weken op zeilvakantie gaan, bellen met vriendin Hotske,de laatste avond van onze reis…….
Maandag 18 juli
We varen vandaag de Swalker weer naar Makkum. Om 10.00 uur vertrekken we. We kunnen zeilen en het is prachtig weer.
Om 11.30 uur moeten we wachten voor de brug van Kornwernerzand. We zijn net te laat.
Om 13.00 uur meren we aan in de haven van Makkum. Nu rest nog inpakken en schoonmaken van de boot en natuurlijk de was.
Dit is het einde van onze reis naar Denemarken.
We hebben dik 908 Nautische Mijl gevaren (= 1600 km).
Wat hebben we genoten……..